Florida på 15 dagar

Blir en halvlång sammanfattning från Florida resan, så här kommer ett urval av det som hänt;-)
Med bra priskoll och ett bra nätverk runt mig lyckades jag boka ett direktflyg tur/retur CPH-FLL för 3800kr och sen en hyrbil för 4200.
Eftersom jag hade en ganska tajt resebudget hade jag billigaste bilen, en Ford Fiesta, men väl på Sixt lyckades jag deala till mig en Minicooper cabbe istället…
2014-03-21 08.24.59Med denna lilla snabba skruttan körde jag 250 mil runt Florida och också en avstickare upp i Georgia.

P.g.a. att jag reste själv hade jag behövt någonstans mellan 7-8 laxar bara för boendet då nästan alla motell/hotell beräknar priserna på ett dubbelrum. Pengar som jag inte hade…. Lösningen blev att gå med i nätverket couchsurfing.
En sida där folk erbjuder personer som är på resande fot eller turistar att få tak över huvudet, en eller flera dagar kostnadsfritt.
Ett spännande sätt att få träffa olika personer och möta olika kulturer. Och perfekt för de med begränsad mängd cash.
Genom couchsurfing fick jag b.la bo över hos cykeltokiga veganen Michael, britten Garry som visade sig vara nudist, vilket jag fick erfara på morgonkvisten när jag satt och drack morgonkaffet..
Blev även övernattning hos en colombiansk familj som inte kunde engelska.
Fick även sällskap i bilen 3 dagar då en Argentinska hade samma reserutt som mig och tack vare henne halkade jag även på ett bananskal in på en vårfest där tilltänkta kläddressen var Hugo Boss och Breitling klockor.
2014-03-21 19.05.04Förutom det så träffade jag b.la en likasinnad som mig  på Starbucks på Delray beach där vi sedan blev bjudna på mat och även fick sova över på hans mansion 150m från havet. Gladast var jag nog dock när han ifrågasatte varför jag inte redan blivit amerikansk medborgare.
Förutom det nr2, lyckades via tillfälligheter och ren tur Anders min farbror styra upp så jag fick bo över hos bekanta till oss som i sin tur besökta bekanta i Homestead. Tack Göran och Anders!
Förutom det nr3, fick jag sova över hos Steve, en farbror jag träffade i lobbyn på ett hotell på Gran Canaria för tre år sedan när jag var där på träningsläger med Team cykelcity. Vi bytte då visitkort och har inte hörts av sen dess.
Jag sände dock han ett mejl innan jag åkte och såklart visade Steve och hans fru Melissa mig den amerikanska gästvänligheten och det var först när jag slog in adressen på GPS:en som jag förstod att det var nog ett hus modell större jag skulle få bo över på.
De bodde på en ö mellan downtown Miami och South beach där man behövde betala 4 dollar i tull för att ta sig in och ut från ön…
Jag fick alla lås och nummer jag behövde för att röra mig fritt och sen bokstavligt talat skickade de iväg mig för att se Ultra Live Music Festival. Dessutom fick jag genom Steves kontakter 3 st VIP biljetter till Mansion på south beach som jag fick erfara var ett av de finaste uteställena i Miami då inträdet var på 150 dollar och alla som skulle gå in på VIP eller guestlist förutom mig kom körandes i Ferraris eller Maseratis. Inga Peugeot Experts eller Mini coopers där inte..

I alla fall trodde vakterna mig inte när jag sa att jag skulle stå med på VIP listan så det var först när jag identifierat mig som det var grönt ljus, förutom min klädkod då såklart. Det var ju omöjligt att komma in på ett sånt här fancy place med shorts! :D
Ultra-Music-Festival-Crowd-2UMF. Sjukaste stället jag varit på någonsin. Tyvärr var huvudnumret, svenska Avicii sjuk så det numret gick jag bet på.

Högt på prioriteringslistan fanns att besöka två nationalparks och en stateparks. Finast och naturskönast var utan tvekan Okefinokii nationalpark i Georgia. Tyvärr gick jag även nu bet på att få se huvudnumret, Black Bear! Men de finns väl kvar nästa gång jag jag kommer dit med tror jag.
2014-03-31 11.50.12Men Everglades var inte så dåligt det heller. Två alligatorer vågade jag röra i svansen. Men större superman eller idiot vågade jag inte vara. ( En liten inflikelse här. När jag solade på en av beacherna påväg hem från Key west, såg jag en grupp delfiner ute till havs. Efter en sekunds övervägande gav jag mig simmandes ut och när jag var kanske 150m ut kom faktiskt en ensam delfin mot mig och när den var 20 m från mig försvann den ner i vattnet igen. Den dök sedan upp 5m från där jag stod och trampade vatten!
Riktigt häftigt var det och jag fick faktiskt även lite adrenalinpåslag då mitt psyke började spela mig ett spratt när den dykt ner i det turkosa vattnet igen och jag började få tankar som, ”tänk om det inte var en delfin, utan en haj?!”
2014-03-26 22.57.18Bra avkastning på 100 satsade dollar en pokerkväll i Jacksonville!

Summa summarum så var detta utan tvekan den roligaste och mest händelserika resan jag någonsin gjort. Och då har jag ändå några riktigt roliga och häftiga resor i bagaget som Prag, Kina/Noirdkorea och New York. Men på denna spontanresan hände något oväntat typ varje dag och jag hade stolpe in dagligen. Att jag som grädde på moset dessutom lyckades finansiera stora delar av resan via lite gambling gjorde inte saken sämre:)